What’s your Story?

Image

Såsom bokens titel förespråkar har alla en “story” att berätta. Detta gäller även för företag och det verkar som om allt fler företag i dagens läge använder sig av bl.a. denna praxis då det kommer till marknadsföring. Berättelser förekommer dock inte endast i samband med ett företags marknadsföringspraxis utan de spelar en roll även i vardagligt arbete inom företag vare sig det gäller t.ex. finansiering, rekrytering eller skolning. Hur man framför en berättelse är a och o då det gäller storytelling och författarna ser till att betona detta. Lyckad storytelling beror enligt författarna på hur väl man förstår sig på sina kunder samt kunskap angående hurdana känslor som utlöser specifika reaktioner hos dessa kunder. Detta innebär att man verkligen blir tvungen att tänka efter då man som marknadsförare planerar en berättelse till potentiella kunder. Lyckade berättelser skrivs på basen av ett starkt kontext kopplat med en tillräckligt snabbt framskridande röd tråd. Ytterligare kommer storytelling som metod inte att fungera ifall man inte lyckas med att fånga och behålla lyssnarens eller tittarens uppmärksamhet. 

 

Boken var rätt lättläst och hade en ganska praktisk och lätthanterlig syn på ämnet. Jag rekommenderar boken eftersom den behandlar ett ämne som de flesta, inte endast marknadsförare, kunde bekanta sig med. 

 

// Oscar

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a comment