Pölli tästä 1&2, Parantainen Jari.

För det första tänkte jag läsa boken sissimarkkinointi skriven av Parantainen men snabbt underfund med att boken, som är från början av 2000-talet (2001) oundvikligen börjar bli gammal. Därför bestämde jag mig för att läsa hans nyare verk, bokserien Pölli tästä. Dessa verk är skrivna 2008, respektive 2009 vilket bidrar med modernare exempel samt uppdaterad information.I den första volymen ger Parantainen 101 tips för individer som är verksamma inom företagsvärlden. Dessa tips lämpar sig ypperligt för oss eftersom huvudfokus ligger på att marknadsföra och sälja, eller rättare sagt hur man bör göra det och vilka misstag man bör undvika. Vissa av exemplen är även lätt humoristiska vilket gör böckerna lättlästa och det tar inte länge fören böckerna är läst.

Ett typiskt exempel kunde vara avsnittet om den Franska järnvägen, eller rättare sagt deras motsvarighet till VR, SNCF. År 2006 lanserade de en internetbaserad service vars uppgift var att möjliggöra för passagerarna att kunna lägga in sina intressen i programmet varpå man kunde välja sina sittplatser efter hurudana människor man ville sitta brevid. Detta resulterade ju i ett ramaskri inom konservativa kretsar samtidigt som ungdomen uppskattade kampanjen. Man var tvungen att införa en reklamkampanj där man betonade att tjänsten inte var till för “kärlekssjuka” individer utan underlätta resandet och göra det till en trevlig upplevelse. Av detta lär vi oss det faktum hur viktigt det är att man delar ut informationen och förklarar sin affärside för att undvika onödig uppståndelse och spara på resurser.

Då volym ett kanske lade mer fokus på allmänna händelser kunde man i volym två läsa mer praktiska exempel och tips från affärslivet. T.ex. om man skall fatta sina säljargument kort eller kunde man tänka sig att föra en längre talan.

Ofta har man tänkt sig att ett långt argument vinner över ett kort, och de flesta direktmarknadsförare delar denna uppfattning. Men då man måste beakta i hurudan form marknadsföringen förekommer och hur man vill kontakta konsumenten måste man tänka om. T.ex. texter man vill lyfta fram. Man kan jämföra två meningar med varandra för att se den konkreta skillnaden:

1)* Personligen är jag av den åsikten att bilen jag såg eventuellt var blå.
2)* Jag tycker bilen var blå.

Helt tydligt ser man att man med hälften av ordmängden lyckats förklara samma sak utan att anstränga konsumenten desto mera. Desto lättare, desto bättre.

Exempel som dessa gav en rolig inblick i affärslivet och hurudana scenarion det kan uppstå på en daglig basis. Böckerna var riktigt bra och kan varmt rekommenderas för ekonomistudernade och marknadsföringsinriktade.

-Anders

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a comment