Storytelling

Image

Innan vi åkte till Kunstenniemi läste jag boken Storytelling skriven av Lena Mossberg (2010). Storytelling är något som man hektiskt talat om under de senaste åren, därför var det på tiden att börja studera ämnet.  

Storytelling är ett marknadsföringsverktyg och innebär att berätta en historia kring sin verksamhet. Storytelling möjliggör för företag att skapa en helhetsbild av sitt koncept, utforma sitt varumärke samt skapa en upplevelse för sina kunder. Storytelling inom företagsekonomi handlar framför allt om berättelser i organisationer, om organisationer, om kunder, om kända organisationsprofiler och vid konceptualisering, om hela eller delar av verksamheten. Denna bok av Mossberg fokuserar mer på det senare nämnda, hur organisationer i kommersiella sammanhang kan bygga hela eller delar av verksamheten runt en historia. Boken ser specifikt på hur organisationer genom storytelling kan kommunicera och planera verksamheten så att kundens alla sinnen påverkas.

Boken var lättläst och bjuder både på underhållning och upplevelser. Positivt var att boken innehöll exempel på hur företag i verkligheten använder sig av storytelling. Mossberg använde sig av personliga upplevelser vilket gjorde boken mer intressant. En bok för alla.

 

// Veronica   

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a comment